لیزر چیست و چه کاربردی دارد؟

لیزر چیست؟

دستگاه لیزر چیست؟

افراد انگشت شماری را می توانید پیدا کنید که نمی دانند لیزر چیست یا اسمش به گوششان نخورده باشد. امروزه در جهت تولیدات در صنایع گوناگون، به عملیات حکاکی و یا برش احتیاج است. در زمان های گذشته حکاکی و برش به صورت دستی و یا با دستگاه‌ های ساده به انجام می رسید. ولی الان به لطف وجود تکنولوژی به نام لیزر، شما قادرید با خریداری یک دستگاه برش لیزر به‌ راحتی وسایل گوناگون با جنس های مختلف را با دقت بسیار بالا حکاکی کرده و حتی برش دهید. به دلیل اهمیت لیزر در زندگی های امروزه. مجموعه آراز لیزر به بررسی موضوع لیزر چیست می پردازد. با ما تا انتها همراه باشید.

مهم‌ ترین عاملی که در دستگاه‌ لیزر، موجب صورت گرفتن عملیات می‌ گردد، اشعه لیزر است. پس قبل از تهیه و یا کار با دستگاه لیزر، بهتر است اطلاعاتی درباره‌ی آن داشته باشید.

در حالت کلی اشعه موجود در دستگاه لیزر، روی دو دسته از متریال‌ ها عمل برش و حکالی را انجام می دهند.

  1. فلزات 
  2. نا فلزات
لیزر چیست؟
درب برش لیزر کد ۲۱۵۰۹ آراز لیزر جهت دیدن محصول کلیک کنید.

تعریف علمی لیزر

لیزر چیست؟ لیزر به نوعی نور اطلاق می شود که با توجه‌ به محیط فعال لیزر در بخش های گوناگون طیف موج‌ های الکترومغناطیسی قرار می‌ گیرد. در واقع اشعه تشکیل‌ دهنده لیزر، نور است که یک موج الکترومغناطیسی است که 3 مشخصه‌ی اصلی دارد:

  • بسامد
  • دوره
  • طول موج

طول موج از بارز و اصلی ترین ویژگی‌های موج می باشد که با انرژی رابطه عکس دارد. پس موج‌ های گوناگون را می‌توان به صورت طیف موج‌ های الکترومغناطیسی به نمایش گذاشت.

چند کلمه ای درباره تاریخچه لیزر

اولین کسی که به کمک پخش، بازتاب و شکست نور، ویژگی موجی بودن نور را نشان همگان داد، یک فیزیک‌ دان هندی به نام کریستین هویگنس بود. بعد از آن توماس یانگ این موضوع موجی بودن نور را با آزمایش پراش نور به اثبات رسانید.

اشعه لیزر به وسیله دمش الکتریکی کار می‌کند. حال دمش الکتریکی در لیزر چیست؟

دمش الکتریکی 

دمش الکتریکی در لیزر‌ های گازی و لیزر‌ های بخار فلزی و نیمه‌رسانا به کار می روند. در واقع دمش با رد دادن جریان الکتریکی پالسی یا پیوسته یا رادیویی از گاز به وجود می آیند و این عمل سبب به‌وجود آمدن الکترون‌ ها و یون‌ های آزاد می‌ گردد. به علاوه این حرکت موجب ایجاد انرژی جنبشی می شود و با اصابت کردن به اتم‌ های خنثی آن ها را به حالت برانگیخته می برد و سبب تراز شدن الکترون‌ ها می‌ گردد.

 دو فرایند دمش الکتریکی گاز

  • برانگیختگی با برخورد الکترونی در گازی که تنها شامل یک‌گونه است.
  • انتقال انرژی بین نمونه از گاز که عمل لیزر بر روی یکی از نمونه‌ها قابل‌اجرا است که در این دمش جهت لیزرهای پالسی از تخلیه عرضی و لیزرهای پیوسته از تخلیه طولی استفاده می‌کنند.

ویژگی‌ های نور لیزر

به نور لیزر ها را از آن جهت که موج یکسانی دارند، نور خالص هم می‌ گویند. امواج نور لیزر همزمان و با هم گام بر می‌ دارند و هم فاز می باشند. بـه این معنی که قله هر موج با قله موج دیگر یکسان بوده و به دلیل این ویژگی‌ ها به نور لیزر، همدوس گفته می شود.

به دلیل یکسان بودن طول موج یا بسامد، نور لیزر در زمان عبور از منشور تجزیه نشده و به شکل باریکه‌ی کوچکی خارج می‌شوند. (به همان صورت که داخل شده است)

از ویژگی‌ های بعدی نور لیزر، جهت‌مندی آن می باشد.

نور لیزر اگر در محیط جذب نشود، می‌ تواند مسافت زیادی را بپیماید بدون آنکه در واگرایی آن تغییر زیادی مشاهده شود.

درخشانی یا روشنایی نور لیزر میلیون‌ ها بار بزرگ‌ تر از چشمه‌ های دیگر مثل خورشید است. دلیل این امر آن است که نور لیزر همدوس (تکفام) است و در یک‌جهت حرکت می‌کند.

انرژی ورودی در لیزر را می‌توان کنترل کرد و انرژی خروجی به دنبال آن نیز تغییر می‌کند؛ به همین دلیل اگر برانگیختگی لیزر با پالس‌های کوچک اتفاق بیفتد، تولید لیزر با پالس‌های کوچک انجام می‌شود.

موج‌ها دارای رنگ یکسانی هستند و به‌اصطلاح تک‌رنگ هستند.

مولفه‌ های اساسی لیزر

  •  محیط فعال شامل مجموعه مناسبی از اتم‌ها، مولکول‌ها، یون‌ها و یا نیم‌رساناها.
  •  فرایند دمش که توانایی تحریک اتم‌ها و یا مولکول‌ها را به ترازهای با انرژی بالاتر داشته باشد.
  •  عناصر بازخور مناسب به باریکه تابش اجازه نوسان در محیط فعال را می‌دهد که به این موضوع نوسان لیزر گفته می‌شود.

مفهوم عبور یک‌بار باریکه لیزر از محیط فعال را تقویت تک عبور می‌گویند؛ اگر تعداد عبورها بیشتر شود به آن‌ها تقویت دو عبور، سه عبور و … نیز گفته می‌شود.

این عناصر متشکل از دو آینه هستند که یک آینه، آینه تمام بازتابنده و آینه دیگر نیمه شفاف است.

عمل لیزر زمانی آغاز می‌شود که بهره سیستم از تلفات بیشتر شود؛ همچنین خروجی لیزر را از سمت آینه نیمه شفاف دریافت می‌کنند.

دستگاه برش لیزری

یک دستگاه برش لیزری تولید کنندگان را قادر می سازد تا طرح‌ های لیزر گوناگون و دلخواه بر روی انواع فلزات، چوب، پلکسی‌ گلاس، چرم، پارچه، کریستال، سرامیک و … را با سرعت و دقت بالا نقش کنند. به همین جهت دستگاه‌ های لیزر کاربرد های زیادی دارند که می‌ توانید با کمی خلاقیت، طرح‌ های بسیار زیبا و کاربردی در راستای رونق کسب‌ و کار خود ایجاد کنید.

برش‌ کاری با دستگاه برش لیزری

بکار گرفتن دستگاه لیزر در عمل برش‌ کاری اجسام از جدید‌ترین روش‌ ها بوده که امروزه در بخش های مختلف مثلا به پیشرفت صنعت و پزشکی کمک زیادی کرده است. به‌ طوری‌ که بیشترین کاربرد لیزر در صنعت است.

لیزر چیست؟
لیزر در صنعت پزشکی

تفاوت روش‌ های سنتی و دستگاه برش لیزر در چیست؟

دستگاه‌ های برش لیزری امکانات بیشتری در مقایسه با روش‌ های سنتی دارند. مثلا:

  • در برش لیزری، بین ابزار برش و قطعه‌ی موردنظر هیچ‌گونه تماسی برقرار نمی‌شود.
  • استفاده از دستگاه برش لیزری فواید بسیاری از جمله افزایش سرعت و دقت برش دستگاه ليزر برش فلزات و غیر فلزات را دارد.
  • انجام فرایند برش بدون سروصدا و لرزش‌های جانبی است.
  • افزایش امنیت استفاده از این دستگاه از موارد مهمی است. به‌ نحوی که احتمال وقوع حادثه در محیط‌های کارگاهی و تولیدی بسیار کاهش پیدا کرده است.
  • توان و دقت بالای پردازشگر های قرار گرفته شده در این دستگاه‌ ها می‌ تواند به بالا بردن دقت تولید قطعات و بنابراین افزایش مشتری‌ مداری بسیار کمک نماید.

آراز لیزر
مجموعه آراز لیزر- خدمات برش لیزری فلزات - با ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×