همه چیز درباره دستگاه جوش لیزری

دستگاه جوش لیزر

دستگاه جوش لیزر

کاربرد دستگاه جوش لیزر در صنعت جوشکاری در طول سالیان گذشته روشی مدرن و نوین می باشد. این دستگاه به منظور اتصال انواع فلزات به کار می روند، البته به علت گرمای ورودی بسیار کم آن، به منظور اتصال انواع فلزات حساس مانند ورقه های نازک فولادی نیز به کار گرفته می شوند.

در جوشکاری با استفاده از لیزر، برخورد لیزر با طرفین اتصال و ذوب کردن آن ها حوضچه جوش به ایجاد می کند. که ابعاد آن به نسبت روش های جوشکاری دیگر بسیار کوچک تر و همچنین ظریف تر می باشد. دستگاه جوش لیزر کل عملیات انجماد و ذوب فلزات را در مدت بسیار اندک، طی چند میکرو ثانیه انجام می دهد و به علت در همین مدت زمان بسیار کوتاه، واکنشی بین فلز مذاب و اتمسفر انجام نمی گیرد. پس در برخی از قطعات به جز آلیاژهای تیتانیوم استفاده از گاز محافظ ضروری نخواهد بود.

از دستگاه جوش لیزر به منظور جوش دادن فلزات بسیار زیادی همچون طلا، نقره، آلومینیم، روی، مس، تیتانیوم، قلع، نیکل، نیوبیوم و کرم استفاده می گردد. همچنین دستگاه جوش لیزر دو گونه فلز گوناگون مثل مس، تیتانیوم، مس-نیکل، مس-فولاد کم کربن، مس-برنج، نیکل-تیتانیوم را نیز جوش می دهد.

دستگاه جوش لیزر

تاریخچه دستگاه جوش لیزری

در سال ‌های ۱۹۰۰، دستگاه جوش لیزری امکان این را یافت که به‌ عنوان یکی از روش‌ های جوشکاری وارد رقابت با سایر روش ‌ها گردد و برای اینکه هیچ محدودیتی در آن زمان وجود نداشت در آن سال ‌ها تا اوایل دهه ۱۹۷۰، روش لیزری به ‌روش پالس و به منظور اتصال فلزات با ضخامت اندک بکار گرفته می شد.

بعد از گذشت سال ۱۹۷۰، رشد و پیشرفت چشمگیر جوش لیزری شروع شد و در این طرح جوشکاری نفوذی و یا سوراخ کلیدی موفق شد پیشرفت چشمگیری در زمینه جوشکاری پرتو الکترونی و لیزری ببیند و همراه با رفع نمودن نقص‌ های جوشکاری لیزری اولیه، امکانات بیشتری را به جای جوش لیزری فراهم نمود.

تا قبل از روی کار آمدن دستگاههای جــوش لیزری، بیشتر دستگاه ‌هایی که به منظور جوشکاری مورد استفاده قرار می گرفتند، مناسب اتصال قطعات فلزی بودند. ولی با روی کار آمدن دستگاه‌ های جوشکاری لیزری، می توان با یک دستگاه تمامی قطعات از جنس های گوناگونی مثل پلاستیک، فلز و غیرفلز را به یکدیگر اتصال داده و جوش ‌دهند. در زمان ‌های گذشته برای اتصال قطعات پلاستیکی از دستگاه ‌های جوشکاری التراسونیک و برای فلزهای آلومینیوم از دستگاه جوشکاری اینورتر Arc AC جهت اتصال قطعات آهن از دستگاه Arc DC استفاده می ‌شد.

به بیانی دیگر، می ‌توان گفت که دستگاه جوشکاری لیزری قابلیت وصل کردن همه مواد به یکدیگر را ممکن می کند و می توان گفت یک دستگاه جوشکاری، کار تمام دستگاه‌های مختلف را می تواند انجام دهد.

کاربرد دستگاه جوش لیزر

از دستگاه جوش لیزر در صنایع گوناگون میتوان بهره برد از جمله این صنایع میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنعت جواهر سازی
  • صنعت ارتباطات موبایل
  • ساخت ماشین آلات دقیق
  • ساخت لوازم خودرو
  • ساخت تجهیزات پزشکی
  • ساخت قاب عینک
  • ساخت قطعات الکترونیک
  • تولید کالاهای تزئیناتی و سوغاتی و …

انواع جوشکاری با لیزر

  1. جوشکاری لیزری نقطه ای

کاربرد این نوع جوش لیزر در کارهای بسیار کوچک، ظریف و حساس. اتصال قطعات ریز الکترونیکی، تعمیر و اتصال طلا و جواهر (کاربرد بسیار متنوع در صنعت طلاسازی و جواهرسازی)

  1. جوشکاری لیزری خطی

کاربرد این دستگاه در ساخت قطعات الکترونیک، ساخت موتور و ویبراتور موبایل، ساخت باتری، ساخت وسایل مخابراتی، اتصالات وسایل پزشکی. مونتاژ قطعات اتومبیل، اتصال صفحات فولادی به کار برده شده در خودرو، اتصال ورقه های با ضخامت یک میلی متر

دستگاه لیزر جوش فلزات به کمک لیــزر، جوش کاری فلزات زیادی مثل آهن، طلا، استیل، نقره، آلومینیوم، برنج، نیکل و مس آسان تر گردید.همچنین امکان متصل نمودن فلزات ناهمگون به یکدیگر،‌ جوش انواع لایه پروفیل، جوش آلومینیم با سرعت زیاد، از امکانات دیگر دستگاه هایی است که جوش لیزر انجام می دهند.

از مهم ترین مزیت دستگاه های جوش لیزر که آن را از سایر دستگاه های مشابه متمایز کرده است. می توان به هزینه های پائین تعمیر و نگهداری این دستگاه اشاره کرد.

انواع دستگاه های جوش لیزر

دستگاه های جوشکاری لیزری بر مبنای نوع جوشکاری که انجام میدهند، در دو گروه اصلی اصلی دسته بندی می گردند:

  1. نقطه جوش لیزری
  2. جوشکاری پیوسته

دستگاه جوش لیزر

روش نقطه جوش لیزری

در روش نقطه جوش لیزری، دستگاههای جوش لیزر با تاباندن اشعه لیزر به روش پالس به پالس به سطح فلزات و یا غیرفلزات موجب ذوب شدن سریع دو قطعه به منظور ادغام در هم بر پایه کشش مولکولی و در نتیجه ایجاد جوش در قطعات می گردد. فرآیند ذوب و انجماد در کسری از ثانیه صورت می پذیرد. پس هیچ نیازی به استفاده از گاز محافظ هم نخواهد بود.

جوشکاری پیوسته

در روش جوشکاری پیوسته، اشعه لیزر به روش پیوسته در سطح قطعات تابیده شده و موجب ایجاد جوش با ذوب قطعات می گردد. این روش جوشکاری تا حدودی مثل روش جوش قوس الکتریکی عمل می کند.

متریال های قابل جوشکاری

به کمک دستگاههای جوش لیزر، اتصالات انواع فلزات در ضخامت های مختلف ممکن می شود. با استفاده از دستگاه جوشکاری لیزری امکان جوشکاری فلزاتی مثل آهن (کربن استیل) و استیل از ضخامت 0.5 میلی متر الی 4 میلی متر و فلز آلومینیوم و برنج از ضخامت 0/5 میلی متر الی 2 میلی متر برای یک دستگاه با توان 1000 وات ایجاد می شود.

منبع لیزر در دستگاه جوشکاری لیزری

به صورت کلی می توان گفت. در تمام دستگاه های جوش لیزر، منبع لیزر دیود که با نام لیزر خشک شناخته می شود، به کار گرفته شده است. در این دستــگاه ها پرتو لیزر خارج شده از منبع به وسیله یک تقویت کننده تقویت شده و به وسیله کابل فیبر نوری به هد دستگاه جوش و سپس به سطح کار وارد می شود.

آراز لیزر
مجموعه آراز لیزر- خدمات برش لیزری فلزات - با ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×