دستگاه برش غیر فلزات

دستگاه برش غیر فلزات

دستگاه برش غیر فلزات

دستگاه های برش غیر فلزات دستگاه هایی می باشند که کار برش و حکاکی بر روی متریال غیر فلزی را بر عهده دارند. متریال های مورد استفاده در دستگاه های برش غیر فلزات موارد زیر می باشند:

  • پارچه،
  • چوب،
  • مقوا،
  • چرم،
  • کاغذ،
  • نمد،
  • پلکسی،
  • سنگ و …

این دستگاه ها دارای تکنولوژی لیزر CO2 می باشند که از مدرن ترین و همچنین قدرتمند ترین فناوری های روز در صنعت لیزر حال حاضر ی باشند.

دستگاه برش غیر فلزات

انواع دستگاه لیزر غیر فلزات

دستگاه های لیزر غیر فلزات در حالت کلی جهت برش و حکاکی مواد غیر فلز شبیه به هم عمل می کنند. اما تفاوت آن بر اساس مواردی مثل :

  1. نیاز مشتری،
  2. صنعتی که در آن شخص سفارش دهنده فعالیت می کند،
  3. میزان سرمایه ی مد نظر،
  4. ابعاد و اندازه کارگاه و …

تعیین می شود.

تکنولوژی به‌ کار رفته در دستگاه های لیزر غیر فلز

تکنولوژی دستگاه برش غیر فلزات با ساختار دستگاه‌ های لیزر تقریبا نزدیک است و تفاوت آن ‌ها در نوع مواد گازی و یا جامدی می باشد که به‌ عنوان منبع اصلی تولید لیزر یا همان سورس دستگاه استفاده می گردد. در دستگاه‌ های برش و حکاکی لیزری غیر فلز گاز CO2 کاربرد دارد. این گاز مخلوطی از دی ‌اکسید کربن، نیتروژن، هیدروژن و هلیوم می باشد.

 نور ساطع شده از این ترکیب دارای قدرت بالائی است و با یکسری فعالیت و پردازش به هد دستگاه رسیده تا از قدرت و توان آن در جهت برش انواع مواد غیر فلزی بتوان استفاده کرد. نور لیزر در این تکنولوژی در محدوده نور نامرئی و مادون‌ قرمز قرار می گیرد. پس با چشم ی توان آن را دید. لیزر CO2 انواع غیر فلز مثل چوب، شیشه، کاغذ و پارچه و غیره را می تواند برش دهد.

گرمای شدید لیزر، موادی که به ‌عنوان نمونه قرار است برش دهد را نه ‌تنها ذوب بلکه باعث تبخیر آن ها می شود که مزیتی قابل ‌توجه برای دستگاه ‌های برش به شمار می رود. زیرا با تبخیر ماده یک برش صاف و دقیق حاصل می شود.

تنظیمات سرعت و قدرت را برای انجام برش و یا حکاکی بر روی غیر فلزات که دو نوع متفاوت از پردازش برروی مواد است را می‌توان تغییر داد به گونه ای که برای هر دو فعالیت مناسب باشد.

عملکرد دستگاه لیزر غیر فلزات

در دستگاه های برش لیزری غیر فلزات اشعه لیزر که قطری کمتر از نیم میلی متر دارد و در طیف Infra-Red قرار می گیرد توسط تیوب لیزر تولید می شود. اشعه لیزر تولید شده قبل از برخورد به سطح کار توسط سه آینه تعبیه شده در دستگاه لیزر به سمت هد دستگاه هدایت می شود. لازم است این آینه بصورت دقیق در دستگاه همواره تنظیم شده باشند. هد در دستگاه های لیزر وظیفه تقویت اشعه لیزری تولید شده را بر عهده دارد. هد اشعه لیزر را جهت شدت بخشیدن به آن در یک نقطه متمرکز می کند و بر روی سطح انواع متریال غیر فلز جهت انجام انواع برش می تاباند.

دستگاه برش غیر فلزات

نحوه کار با دستگاه برش لیزر غیرفلزات

برای شروع برش و حکاکی بر روی غیرفلزات به وسیله دستگاه لیزر در ابتدا باید طرح و ایده خود را مشخص کنید. این طرح می تواند به منظور بریدن الگو هایی بر روی پارچه، یا حکاکی کردن بر روی چوب در صنعت معرق کاری، برش های دقیق روی چرم و … باشد. این طرح وارد دستگاه می گردد.

طرح آنالوگ به کمک رایانه با نرم افزار های مخصوص به دیجیتال تبدیل می گردد. بر اساس نوع برش و یا حکاکی الگو های مختلفی طراحی می شود. مزیت این دستگاه این است که پیچیده ترین الگو و طرح ها را نیز می تواند ببرد و یا بر روی مواد غیر فلزی حکاکی کند. پس از طراحی الگو نوبت به مرحله تبدیل آن الگو به فرمت قابل اجرا در دستگاه برش غیر فلزات می رسد.در بیشتر موارد این فرمت ها شامل TIFF ,PNG ,PDF هستند. هر دستگاه برش و حکاکی غیر فلزات نیاز به یک رایانه مختص به خود هست. این برنامه دارای نرم افزار مخصوص دستگاه می باشد که می تواند طرح را خوانده و سپس آن را به زبان دستگاه ترجمه کند.

بعد از مراحل بالا الان نوبت به انتخاب متریال می رسد. این که چه چیزی قرار است عملیات برش یا حکاکی بر روی آن صورت بگیرد مهم است. بر اساس سختی و استحکام مواد، توان دستگاه به تنظیم می رسد و متریال درون محفظه میزکار دستگاه جای می گیرد. هنگامی که دستگاه شروع به کار می کند، الگو به کد های دیجیتال تبدیل شده و به دستگاه منتقل می گردد. دستگاه با خواندن این کد ها با قدرتی که انتخاب شده است مسیر الگو را طی می کند تا فرآیند برش و یا حکاکی به پایان برسد.

ویژگی های برش لیزری CO2

از جمله ویژگی های دستگاه برش لیزر CO2 میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حکاکی لیزری از نزدیک بدون تماس بدان معناست که تماسی در این عملیات از پرتو لیزر با ماده صورت نمی‌ گیرد و تنها باعث ذوب و تبخیر ماده در اثر حرارت شدید می ‌شود بنابراین ماده در طی کار آسیب نمی ‌بیند.
  • مصرف برق در دستگاه‌ های برش کم است و هزینه تعمیر و نگهداری و هزینه تعویض قطعات بسیار کمتر از سایر دستگاه ‌های برش است.
  • روشی ایمن است به دلیل این ‌که از تیغه‌ ها استفاده نمی‌ کند بنابراین جزء مطمئن‌ ترین روش ‌های برش است.
  • پرتو آن در یک محفظه گرفتار شده و امکان نفوذ به بیرون از دستگاه را ندارد که ایمنی آن را دو چندان می‌ کند.
  • کاربرد متفاوت آن نه‌ تنها در بخش صنعت بلکه در پزشکی و تولید آثار هنری نیز آن را تبدیل به دستگاهی همه‌ کاره کرده ‌است.

کاربرد های دستگاه برش غیر فلزات  

اگر تمامی متریال را بتوان به دو دسته تقسیم بندی کرد، یک دسته شامل متریال از جنس فلز می شود که جهت برش این متریال میتوان از دستگاه برش فلزات بهره برد و دسته دیگر متریال غیر فلزی را ر بر می گیرد که برای برش و حکاکی آن ها دستگاه لیزر غیر فلزات استفاده می شود. عملکرددستگاه برش غیر فلزات بسیار متنوع است و با توجه به هر ماده اولیه، کاربرد های گوناگونی دارند، از جمله کاربرد های دستگاه لیزر غیر فلزات می توان صنعت های زیر را اشاره کرد:

  1. برش لیزری پارچه
  2. برش لیزری چوب
  3. برش لیزری چرم
  4. برش لیزری کاغذ و مقوا
  5. برش لیزری نمد
  6. برش لیزری سنگ
  7. برش لیزری پلکسی
  8. برش لیزری موکت و کف پوش
آراز لیزر
مجموعه آراز لیزر- خدمات برش لیزری فلزات - با ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×