حکاکی فلز با لیزر

دستگاه حکاکی لیزری

حکاکی فلز با لیزر

انجام عمل حکاکی فلز با لیزر از متد هایی پیشرفته ای است که به وسیله آن بر روی اجسامی سخت مثل فلزات طرح های مختلف اعم از شکل، نوشته، عدد و … وارد می شود. این کار حکاکی فلز با لیزر بدون هیچ دخالت دستی صورت می گیرد. همه مراحل شروع تا پایان این فرایند به وسیله دستگاه های مختلفی که برای حکاکی فلز با لیزر هستند انجام می پذیرند.

 حکاکی فلز با لیزر کاربرد بسیار زیاد و متنوعی در تمامی صنایع داشته و اگر به اطراف خود با دقت بیشتری بنگرید متوجه می شوید که حکاکی های مختلفی بر روی لوازم اطراف وجود دارد.

در جای جای شرکت ها، بیمارستان ها، ماشین ها و…. آثار حکاکی از طریق لیزر به چشم می آید . همچنین از جمله کاربرد هایی که در سال های اخیر بسیار مورد توجه افراد به ویژه جوانان قرار گرفته است مثلا امروزه جوانان از برش لیزر روی فلزات به منظور حکاکی تاریخ و نام همسرشان بر روی حلقه استفاده می کنند. البته لازم به ذکر است که این کار بهتر است توسط افراد خبره و ماهر انجام گیرد. افراد تازه کار نمی توانند از طریق لیزر، بر روی فلزات گوناگون کار حکاکی را به انجام برسانند.

دستگاه حکاکی لیزری

 

دو مورد از کاربرد های کلی حکاکی فلز با لیزرهمانطور که در بخش بالا گفته شد حکاکی فلز با لیزر دارای فواید و کاربرد های زیادی است.به طور کلی کاربرد های حکاکی فلز با لیزر را در دو دسته ی زیر تقسیم می شوند:

1- حکاکی لیزر برای هدیه های تبلیغاتی

2- حکاکی فلز با لیزر برای قطعات صنعتی 

حکاکی فلز با لیزر برای هدیه های تبلیغاتی

با کمی دقت به یاد خواهید آورد که گیفت های تبلیغاتی که بعضی از آن ها از جنس فلز هستند دارای اطلاعاتی مثل نام و شماره محلی است که تبلیغ می شود. این حکاکی فلز با لیزر صورت می گیرد. به وسیله لیزر می توان جمله های عاشقانه و دوستانه بر روی هدیه ای که تهیه می کنید، آرم شرکت بر روی وسایل هایی که می خواهید در شرکت خود داشته باشید مثل جا سوئیچی، خودکار، پلاک های مختلف، ساعت و … را حکاکی سازید.

بر روی تمامی این وسایل نام برده شده قطعا حکاکی هایی دیده می شود که از طریق لیزر صورت می گیرند. علاوه بر این ها شرکت های زیادی وجود دارند که هم برای هدیه دادن به مشتریان خود و هم برای تبلیغ کمپانی و اجناس خود از سررسید ها و یا وسیله های گوناگون دیگر را بکار می برند. که بر روی آن ها نام و یا علامت مخصوص شرکتشان با لیزر حکاکی گشته است.

حکاکی فلز با لیزر برای قطعات صنعتی

اگر در رابطه با قطعات صنعتی کمی هم اطلاع داشته باشید به آسانی متوجه می شوید که بیش از 60 درصد مقدار این قطعات همچون دستگاه های گوناگون، ابزار آلات و همینطور ماشین های صنعتی موجود در بازار به مشخصاتی همچون تاریخ ساخت، بارکد، مشخصات فنی، شماره سریال و… نیازمند است که تمامی این مشخصات باید به گونه ای بر روی آن ها درج شوند که به هیچ وجه پاک نشده و یا تغییر شکل ندهد!

کاملا مشخص است که حکاکی با لیزر بر روی این ابزار فلزی بهترین راه کار موجود می باشد. حکاکی فلز با لیزر بسیار دقیق است و همین موضوع باعث شده تا بتوان به کمک آن تاریخ دقیق، علامت های ریز و کوچک و… را به راحتی و بدون بروز هیچ مشکلی بر روی فلزات درج نمود.

مزایای حکاکی فلز با لیزر

حکاکی فلز با لیزر مزایای بسیاری دارد که تمامی موارد زیر از جمله مزایای حکاکی فلزات از این طریق می باشند:

  • دقت بسیار بالا و دقیق: حکاکی فلز از طریق لیزر دقت بسیار بالایی داشته و می تواند هر نوشته و یا طراحی ریز و کوچکی را به همانگونه که وجود دارد. بر روی جسم مورد نظر حکاکی نماید.
  • شفافیت: تصاویر و یا نوشته ها بسیار شفاف بوده و کاملا واضح می باشند. به راحتی می توان نوشته ی موجود از طریق لیزر بر روی فلزات را خواند.
  • مقرون به صرفه بودن: حکاکی فلز با لیزر کاری بسیار مقرون به صرفه بوده. و گزینه ای بسیار اقتصادی برای انجام امور مختلف مربوط به حکاکی می باشد. حکاکی فلزات با لیزر مزایای دیگری را نیز شامل می شود که از جمله ی آن ها عبارتند از:
  • حکاکی با عمق دلخواه: می توان فلزات را از طریق لیزر با عمق های مختلفی کار حکاکی را انجام داد.
  • سرعت بالا: حکاکی لیزری سرعت بسیار زیادیست.
  • قدرت بالا: حکاکی لیزر قدرت زیادی نیازمند است.
  • ثبات طرح ها: به مرور زمان اشکال و نوشته هایی که از طریق لیزر حکاکی شده اند از بین نرفته و یا اینکه پایداری نسبتا بالایی دارند
  • کاربری آسان: کاربرد واقعا آسان و راحت برای اپراتور
  • نتیجه تمیز و دقیق: طراحی های موجود از طریق لیزر بسیار تمیز و صاف می باشند
  • مدیریت از طریق کامپیوتر: زمان دهی و کنترل روند حکاکی لیزری به وسیله رایانه

تفاوت حکاکی لیزری و برش لیزری

همانگونه که از تیتر مشخص است در بخش به موضوع فرق میان حکاکی لیزری و برش لیزری را مطرح می کنیم. باید بگوییم تفاوتی میان دستگاه های برش و حکاکی موجود نیست و هر دو کار یعنی حکاکی و برش با یک دستگاه صورت می پذیرد

دستگاه برش لیزر : زمانی که دستگاه لیزر را فقط و فقط به منظور برش بکار گرفته می شود دستگاه را دستگاه برش لیزر نام می دهند.

دستگاه حکاکی لیزری

دستگاه حکاکی لیزری : وقتی که از این دستگاه در جهت کار حکاکی مورد استفاده قرار می گیرد دستگاه حکاکی لیزری گفته می شود.

تفاوت بین حکاکی لیزری و برش لیزری در چه مواردیست؟

تفاوت این دو عمل در لنز دستگاه لیزر استدستگاه لیزر حکاکی یک لنز با فاصله ی کانونی کوتاه داشته و دستگاه لیزر برش صاحب یک لنز با فاصله کانونی بلند استهنگامی که نام حکاکی به می شنویم ناخودآگاه عملی در ذهن ما نقش می بندد که بسیار ظریف است و دقت زیادی در خلق آن استفاده شده است.

حکاکی با لیزر نیز به همین گونه می باشد دستگاه حکاکی لیزری نیز همین گونه عمل کرده و حکاکی های زیبا، با ظرافت و دقت بالایی را بر روی اجسامی که قابلیت حکاکی دارند خلق می کنداما عمل برش لیزر کاملا با حکاکی متفاوت بوده و برش هایی با عمق زیاد و بیشتر از حکاکی لیزر بر روی اجسام وارد میکندقدرت و سرعت برش لیزر از حکاکی لیزری بالاتر بوده و انواع اجسام ضخیم را مورد برش قرار می دهد.

آراز لیزر
مجموعه آراز لیزر- خدمات برش لیزری فلزات - با ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×