کاربرد برش لیزر در صنعت

کاربرد برش لیزری در صنعت

کاربرد دستگاه برش لیزر در صنعت

دستگاه های برش لیزر امروزه به زندگی همه مردم نفوذ زیادی کرده است و همگی از کاربرد دستگاه برش لیزر در صنعت اطلاع داریم. کافیست یک نیم نگاهی به اطراف خود بیاندازید. از در های محل کار و منزل گرفته تا ماشینی که سوار می شوید. همگی تاثیر گرفته از این دستگاه برای به روز تر شدن، سبک تر و شکیل تر شدن ، هستند. لیزر ها امروزه به یکی از پر کاربرد ترین ابزار ها در تولید و صنعت تبدیل شده اند. به ویژه اینکه تولید مواد افزودنی و صنعتی به مهندسان این امکان را می دهد تا ویژگی ها و طرح های پیچیده تری برای محصول ایجاد کنند، و همچنان قابلیت تحمل بالای آن ها را حفظ نمایند. برش فلزات بوسیله لیزر می تواند ویژگی های خاص و  خوبی را ایجاد کند، که ساخت آن ها با استفاده از تجهیزات ماشینکاری سنتی دشوار یا غیرممکن خواهد بود.

ویژگی دستگاه های برش های لیزری در  فوق العاده تمیز و بدون لکه یا اثر حرارتی کار کردن روی مواد هستند که در انتها نیازی به مراحل تکمیلی ثانویه برای برطرف کردن این عیوب پیدا نمی کند. فرآیند های لیزری در حال تبدیل شدن به فناوری های تولیدی برای تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی نیز است، زیرا آن ها محصولات کوچکتر و پیشرفته تر که مورد نیاز صنعت پزشکی است، را طراحی می کنند.

در ادامه کاربرد دستگاه برش لیزری در چند بخش صنعت معرفی شده است:

حکاکی با لیزر

همانطور که از نام آن قابل درک است حکاکی با لیزر عملی است که در آن از لیزر برای حکاکی بر روی اجسام استفاده می شود. از طرف دیگر ، علامت‌گذاری با لیزر، دسته گسترده‌تری از راهکار ها برای ایجاد اثر بر روی اجسام است که شامل تغییر رنگ به دلیل تغییر شیمیایی یا مولکولی، سوزاندن، کف‌ سازی، ذوب کردن، فرسایش و… است. در این روش خبری از جوهر یا وسایلی که در اثر تماس یا سطح حکاکی فرسوده می­ شوند، نیست.

فرسایش لیزری

ساده ترین کاربرد فرسایش لیزر ، حذف مواد از سطح جامد به صورت کنترل شده است. این روش استفاده از لیزر اساساً مواد را با دقّت زیاد با استفاده از پرتو لیزر بخار می کند. طول پالس، طول موج و شدت با توجه به مواد در حال پردازش تنظیم می شود. بنابراین حفاری لیزر را می توان روی مواد حساس یا حساس به گرما ، از جمله مینای دندان (دندانپزشکی لیزر) و تولید ذرات نانو از فلز ، اکسیدهای فلز و کاربیدهای فلز از فرسایش لیزر و میعانات گازی استفاده نمود.

یکی از مزایای این روش این است که از هیچ حلالی استفاده نمی شود، بنابراین سازگار با محیط زیست می باشد. و اپراتورها در معرض مواد شیمیایی نیستند.

سوراخ کردن

لیزر ها در ایجاد و حفر سوراخ های بسیار ریزی به اندازه میکرون در طیف وسیعی از مواد، از جمله فلزات، پلیمرها و سرامیک، عملکرد فوق العاده ای دارند. مدیر توسعه محصول شرکت Laser Light Technologies آقای مت نیپر درباره برش لیزری اینگونه سخت گفته است: “بسیاری از قطعات تولید شده امروزه نیازمند ویژگی های میکروسکوپی هستند، بنابراین تنها با حفاری لیزری ما قابلت رفع این نیاز را داریم.” ويژگيهاي بسيار كوچك و پيچيده را مي توان در مواد مختلف، با روشهايي مانند حکاکی مستقيم، ترپانينگ و ایجاد لایه، بدون هيچگونه اثر حرارتي و آسيب مادي توليد كرد. “

جوشکاری بوسیله لیزر (laser welding)

جوشکاری یکی از مهم ترین روش هایی است که به وسیله آن می توان دو قطعه را به یکدیگر متصل کرد و جوش داد.  یکی از انواع روش های جوشکاری ذوبی که به شکل جدید انجام می گیرد جوش لیزری است که دقت بالا و سرعت زیادی در حین فرایند جوشکاری در اختیار کاربر قرار می دهد. در روش جوشکاری لیزری  با استفاده از ایجاد گرما و تابش اشعه لیزر ، جوشکاری صورت می گیرد. روش کار جوشکاری لیزری به این صورت است که با تابش اشعه به سطح کار و قطعه مورد نظر و ایجاد حرارت بالا حوضچه مذاب تشکیل می شود و در نتیجه می توان فرایند اتصال و جوش را به وجود آورد.

با توجه به اینکه جوش لیزر دارای دقت ،سرعت و به طور کلی ظرافت بالایی می باشد. به وسیله این روش جوشکاری می توان در صنایع مختلف فرایند های جوش را به سادگی انجام داد و در صنایع مختلفی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. که در زیر به مهم ترین و پر استفاده ترین صنایع اشاره می کنیم.

  • صنعت الکترونیک
  • صنعت خودرو
  • صنعت هوا فضا
  • صنعت پزشکی
  • جواهر سازی
  • ساخت کالا های تزئینی

چند صنعت که از برش لیزر بهره می گیرند:

صنعت خودرو سازی

بسیاری از قطعات فلزی خودرو، مانند درب های خودرو، لوله های خروجی خودرو. ترمز ها و … را می توان دقیقاً توسط دستگاه برش لیزری فلز پردازش و تولید نمود. فناوری های نوین برش لیزری، در مقایسه با روشهای سنتی برش فلز مانند برش پلاسما، دقّت و کارایی فوق العاده ای را تضمین می کنند. که بهره وری و ایمنی قطعات خودرو را بسیار افزایش می دهد.

صنعت تبلیغات

با توجه به تعداد زیاد محصولات سفارشی سازی در صنعت تبلیغات، روش پردازش سنتی فلزات و آلیاژها به وضوح ناکارآمد و ضعیف است. البته شاید در گذشته روش های سنتی به علت کم بودن سفارشات کار آمد بودند. اما امروزه این نیاز با استفاده از روش سنتی رفع نمی شود. برش لیزری فلز برای این صنعت روشی کاملاً مناسب است. این فناوری، صرف نظر از نوع طراحی، می تواند محصولات فلزی با برش لیزری با کیفیت بالا را برای تبلیغات تولید و عرصه کند.

صنعت روشنایی

در حال حاضر، لامپ های اصلی جریان اصلی از لوله های فلزی بزرگ ساخته شده اند، که با انواع روش های برش تولید می شوند. روش برش سنتی نه تنها بازده پایینی دارد، بلکه نمی تواند به خدمات سفارشی سازی شخصی نیز دست یابد. برش لیزری به درستی به عنوان یک راه حل کامل عمل می کند. و با ساخت صفحات و لوله های مناسب، این مشکل را حل می نماید.

آراز لیزر
مجموعه آراز لیزر- خدمات برش لیزری فلزات - با ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×