دستورالعمل ایمنی کار با برش لیزر

دستورالعمل ایمنی کار با برش لیزر

آشنایی با دستورالعمل ایمنی کار با برش لیزر

به عنوان یک حرفه‌ ای در زمینه برش و حکاکی با لیزر، شما باید دستورالعمل ایمنی کار با برش لیزر را رعایت کنید. اگر تازه وارد این صنعت شده‌ اید یا اطلاعات کافی درباره نکات ایمنی کار با برش لیزر ندارید، پیشنهاد می‌ کنیم این پست آموزشی دستورالعمل ایمنی کار با برش لیزر از سایت آرازلیزر را از دست ندهید. در ادامه، نکات آموزشی و دستورالعمل ایمنی کار با دستگاه برش لیزر را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه بمانید.

با توجه به خطرات موجود در دستگاه برش لیزر، اپراتور مجبور است دستورالعملهای ایمنی کار با برش ِلیزر را رعایت کند. همانطور که می‌ دانید، کار برش و حکاکی به طور کلی با استفاده از اشعه‌ ی قدرتمندی که از لیزر تولید می‌ شود، صورت می‌ گیرد. اشعه‌ های نوری با قدرت بالا و با طول موج‌ های متفاوت، برای افرادی که به دستورالعمل ایمنی کار با برش ِلـیزر توجه نمی‌ کنند، بسیار خطرناک است. می‌ توان به آسیبی که لیزر به چشم‌ ها و پوست وارد می‌ کند اشاره کرد و در صورت عدم استفاده از وسایل محافظ، خطر لیزر برای چشم اپراتور بسیار شدید خواهد بود. لذا، با ما همراه شوید تا با لیست دستورالعمل ایمنی کار با برش لیزر آشنا شوید.

تقسیم بندی انواع لیزر ها از نظر حفاظت نوری

قبل از اینکه به سراغ دستورالعمل ایمنی کار با برش لِیزر بپردازیم لازم می دانیم شما را با انواع لیزر، از نظر حفاظت نوری آشنا کنیم.

دستورالعمل ایمنی کار با برش لیزر

  • اولین گروه لیزر ها: گروهی که کاملا بی خطر هستند و هیچ آسیبی به انسان و چشم او وارد نمیکنند. مثل لیزرهای مورد استفاده در سیستم های رایانه ای.
  • دومین گروه لیزر ها: گروهی که خطرات کمتری برای انسان دارد چرا که دارای قدرت نسبتا پایینی است.توان این نوع لیزرها زیر ۱mw می باشد.
  • سومین گروه لیزرها: خطر این گروه متوسط است چون توان آن بین ۱ تا ۵ mw متغیر است.می باشد
  • چهارمین گروه: توان قدرت این گروه از لیزر ها در حدود ۵ تا ۵۰۰ mw است و تا زمانی که به داخل چشم تابیده نشوند خطری انسان را تهدید نمی کند.
  • پنجمین گروه لیزر ها: دسته آخر بسیار خطرناک است چراقدرت خروجی این لیزر ها چیزی در حدود ۵۰۰ mw و بیشتر است. حتی می توان گفت نور این نوع لیزر ها از تشعشعات نور خورشید قوی تر است و در صورت رعایت نکردن دستورالعمل ایمنی کار با دستگاه برش، علاوه بر چشم ها به اندام های دیگر انسان آسیب وارد می شود.

لیست دستورالعمل های ایمنی کار با دستگاه برش ِلیزر

در ادامه به سراغ دستورالعمل ایمنی کار با برش ِلیزر رفته ایم تا هیچ گونه آسیبی به جسم شما اپراتور های حرفه ای وارد نشود.

استفاده از عینک ایمنی مهم ترین دستورالعمل ایمنی کار با برش ِلیزر

همانطور که گفته شد، قدرت بالا ِلیزر دستگاه بسیار بالا است تا حدی که می تواند باعث ایجاد خطر برای چشم ها شود. پس مهم ترین و اساسی ترین نکته ایمنی هنگام کار با دستگاه برش لیزر ، استفاده از عینک ایمنی برای محافظت از چشم در برابر ذرات ، ضایعات و غیره است. زمانی که احتمال جرقه زدن و قوس‌الکتریکی وجود دارد از عینک‌ های حفاظتی استفاده شود که معمولاً از جنس شیشه یا پلاستیک‌ های خاص هستند. همچنین باید نوع عینک بر اساس فاکتورOD (optical density) و طول موج خروجی لیزر انتخاب شود.

محافظت از پوست یکی دیگر از مهم ترین دستورالعمل ایمنی کار با دستگاه لیزر

برای حفاظت از پوست و جلوگیری از نفوذ اشعه به پوست، استفاده از کرم‌ های ضد آفتاب ضروری است. همچنین، استفاده از دستکش و لباس حفاظتی با آستین مناسب برای حفاظت دست و بازو ها توصیه می‌ شود. نباید از شیلد های صورت برای بازتاب قوی و پرتو های مستقیم استفاده کرد.

نظارت بر دستگاه برش لیزر، مسئله مهم ایمنی در کار برش لیزر

نظارت بر دستگاه برش لیزر، مسئله مهم ایمنی در کار برش لیزر

نظارت بر دستگاه برش لیزر، یک مسئله مهم ایمنی در کار با برش لیزر است. باید یک اپراتور به طور مداوم کنار دستگاه برش لیزر حاضر باشد. متأسفانه، برخی از کاربران پس از شروع کار با دستگاه لیزر. آن را بی‌ نظارت رها می‌ کنند و اغلب شاهد جرقه و در بعضی موارد آتش سوزی می‌ شوند.

خواندن کتابچه راهنمای کار با دستگاه برش لیزر

خواندن کتابچه راهنمای کار با دستگاه برش ِلیزر نیز بسیار حائز اهمیت است. قبل از راه‌ اندازی و استفاده از دستگاه برش لیزر، اپراتور مسئولیت دارد. کتابچه‌ های راهنمای کاربر را با دقت مطالعه کرده و تمامی موارد ایمنی را رعایت کند. خواندن کتابچه راهنما می‌ تواند از وقوع آسیب‌ های جدی جلوگیری کند.

آراز لیزر
مجموعه آراز لیزر- خدمات برش لیزری فلزات - با ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×