ورق سیاه

ورق سیاه

ورق سیاه

ورق سیاه، ورقهای کربن استیل یا همان پلیت سیاه (Carbon Steel Plate)، صفحه ای فولادی و پرکاربرد در صنایع مختلف می باشد. صفحات فلزی همچون ورقهای سیاه، به دلیل ویژگی هایی نظیر انعطاف پذیری و استحکام مناسب کاربرد بالائی دارند. در همین راستا ورق سیاه یا پلیت در شکل های رول، شیت و در ابعاد گوناگون (برش خورده) عرضه می گردد. ساختمان سازی، خودرو سازی، کشاورزی، حمل و نقل، پتروشیمی و تجهیزات فقط گوشه‌ای از کاربرد های ورق سیاه است.

ورق سیاه چیست؟

ممکن است برای شما سوال شود که ورق سیاه چیست؟ یا آنکه پلیت کربن استیل چه می باشد و چه ویژگی ‌هایی دارد؟ کاربرد ورق آهن سیاه چیست و در چه زمینه هایی استفاده می شود؟ از چه جایی می توانیم ورق سیاه تهیه کنیم؟ پاسخ به همه این پرسش ها، ساده و کوتاه می باشد! کافی است در ادامه این مقاله از سایت آرازلیزر همراه ما باشید.

ورق آهن سیاه یا همان پلیت کربن استیل گونه ای صفحه فولادی می باشد. پلیت سیاه به روش نورد گرم و در دمای بالا (بین 1000 تا 1200 درجه سانتی گراد) به تولید می رسد. در نتیجه ظاهری تیره رنگ و مات دارد. به این جهت به آن ها پلیت یا ورق سیاه اطلاق می گردد.

ورق سیاه

ویژگی ورق آهن سیاه

از جمله خصوصیت ها و مشخصات فنی ورق آهن سیاه می تواند به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. استحکام خوب در کشش و خمش
  2. قابلیت جوشکاری بسیار مناسب
  3. دوام و تحمل وزن قابل قبول
  4. انعطاف پذیری مناسب
  5. تنوع بالا در سایز و اندازه
  6. دامنه کاربرد بسیار گسترده

کاربرد پلیت یا ورقهای سیاه

همانطور که گفته شد، کاربرد ورق آهن سیاه بسیار گسترده و فراوان می باشد. برجسته ترین کاربرد آن ها عبارت هستند از:

کاربرد ورق آهن سیاه در ساخت انواع مقاطع فولادی

پلیت سیاه در کنار استفاده مستقیم در صنایع مختلف، در ساخت انواع اقلام فولادی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه ورق سیاه در ساخت انواع ناودانی، نبشی، سپری، قوطی، لوله، ورق های پانچ و… استفاده می گردد.

استفاده ورقهای آهن سیاه در ساختمان سازی

یکی از مهمترین زمینه های استفاده و کاربرد پلیت سیاه، حوزه ساختمان است. مواردی از قبیل انواع ساختمان مسکونی و تجاری، پل ها، ایستگاه ها، استادیوم ها، انبارها، فرودگاه، پارکینگ و … .
ورق فولادی سیاه در ساخت انواع مقاطع فولادی، سوله، انبار، سقف ساختمان و سالن ها کاربرد دارد. ساخت انواع در و پنجره، پروفیل زد ( z ) از دیگر موارد مهم می باشد.
برای مشاهده و بررسی انواع ورق اهن سیاه می توانید به صفحه لیست قیمت ورق آهن سیاه مراجعه نمایید.

کاربرد ورق آهن سیاه در خودروسازی

یکی دیگر از زمینه هایی پرکاربرد ورق آهن سیاه، ساخت خودرو است. ورق ها در ساخت بدنه خودرو نقش بسیار مهمی دارند. ساخت شاسی و چهارچوب خودرو از جمله موارد مهم می باشد. علاوه بر آن، پلیت سیاه در ساخت قطعات و تجهیزات جانبی خودرو نیز کاربرد زیادی دارد.

کاربرد ورق آهن سیاه در خودروسازی

کاربرد پلیت کربن استیل در ساخت انواع مخازن

ورقهای آهن سیاه برای ساخت انواع مخزن، منبع و تانکر مورد استفاده قرار می گیرد. مخازن گاز، آب گرم‌ کن‌ ها، دیگ های بخار و مخازن تحت فشار از نمونه های رایج و پراستفاده است. البته با توجه به شرایط محیطی نظیر فشار و دمای مخزن، ورق‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود.

صنایع مادر و استراتژیک

پلیت سیاه یکی از ابزارهای مهم و پرکاربرد در صنایع مهم و حساس به شمار می رود. کشتی سازی، هوافضا، سدسازی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی از جمله این موارد است. ساخت انواع جرثقیل، سکوهای نفتی، تجهیزات پالایشی، کشتی ها و ماشین آلات سنگین نمونه های بارز و پراستفاده هستند.

استفاده از پلیت سیاه در صنعت کشاورزی

استفاده از ورقهای سیاه محدود به یک یا چند صنعت نمی شود. امروزه ورق های فولادی از جمله ورق آهن سیاه در صنعت کشاورزی نیز پرکاربرد هستند. ساخت انواع سیلو، انبار، سیستم های آبیاری و تجهیزات کشاورزی نظیر بیل و … از جمله موارد رایج است.

کاربرد ورقهای سیاه در صنایع نظامی

یکی دیگر از زمینه های استفاده و کاربرد ورق آهن سیاه، حوزه نظامی و ساخت تجهیزات مختلف جنگی است. ساخت انواع کامیون، هلی کوپتر، تانک، جت و هواپیما های نظامی از موارد پرکاربرد است. البته حوزه نظامی و حساسیت های آن نیازمند استانداردهای مشخص و استفاده از نمونه‌ های خاصی از ورق فولادی می باشد.

استفاده از ورقهای آهن سیاه در صنعت حمل و نقل

پلیت سیاه در زمینه حمل و نقل اعم از زمینی، هوایی و دریایی استفاده فراوانی دارد. ساخت انواع کشتی ها، وسایل نقلیه و حتی تجهیزات ترافیکی از دیگر موارد حائز اهمیت است. همچنین امروزه ورقهای آهن سیاه در ساخت انواع گاردریل، ایستگاه های راه آهن، علائم ترافیکی و … نیز کاربرد دارد.

انواع استاندارد ورقهای سیاه و کاربردهای آن ها

با توجه به زمینه کاربرد وسیع ورقهای آهن سیاه، این مقاطع فولادی با استانداردهای مختلفی تولید می شوند. استاندارد St37 و St52 از استاندارهای شناخته شده و رایج است. ورقهای آهن سیاه A283، A516، A36 و CK45 نیز از دیگر موارد کاربردی می باشد.

  1. ورقهای St37 از نمونه های پرکاربرد در زمینه ساختمان سازی است. چرا که جوشکاری و انعطاف پذیری این نوع پلیت ها بسیار مناسب است.
  2. ورقهای St52 از ترکیبات دارای سیلیسیوم و منگنز بیشتری برخوردار است. در نتیجه استحکام و مقاومت خمشی و پیچشی بالاتری دارد. از این رو در ساخت مخازن، ماشین آلات سنگین، ریل و … کاربرد بیشتری دارد.
  3. ورق A283 کربن کمتری نسبت به ورق های سیاه دیگر دارد. عمده کاربردهای این ورق، ساخت مخزن، تانکر و صنایع پتروشیمی، نفت و گاز می باشد.
  4. ورقهای A516 نیز در ساخت مخازن تحت فشار و همچنین اتصالات و تجهیزات تحت فشار پرکاربرد است. این نوع ورق ها معمولاً در دو گرید 60 و 70 تولید می شوند. عمده کاربردهای این ورق، ساخت مخزن، تانکر در صنایع پتروشیمی می باشد.
  5. پلیت A36 از مقاومت بالاتری نسبت به املاح و مواد شیمیایی برخوردار است. در نتیجه برای استفاده در شرایط محیطی نامناسب، انتخاب بهتری است. سازه های مجاور دریا، اسکله، صنایع دریایی و شناورسازی از جمله این شرایط می باشد.
  6. ورقهای سیاه CK45 از آلیاژ خاصی تولید می شود که مقاومت کششی بیشتری ایجاد می کند. ساخت انواع قطعات خودرو، مته ها، چاقو و غلتک های صنعتی از جمله این موارد است.

تولیدکنندگان ورق آهن سیاه

امروزه شرکت های گوناگونی به ساخت و تولید انواع ورقهای سیاه مشغول می باشند. از جمله آن ها می توان به فولاد مبارکه اصفهان ، ورق سیاه اکسین خوزستان و فولاد کاویان اشاره نمود.

استفاده ورقهای آهن سیاه در ساختمان سازی

قیمت ورق آهن سیاه

اگر نگاهی به لیست قیمت ورقهای آهن سیاه بیندازید، تنوع قیمتی بالایی را خواهید دید. چرا که این نوع ورقها در انواع گوناگون و با مشخصات فنی گوناگونی تولید و عرضه می گردد. برای آگاهی از قیمت روز ورقهای آهن سیاه می توانید همین حالا با ما تماس بگیرید.

موارد موثر در قیمت پلیت در بازار

  1. ضخامت و ابعاد ورقها یکی از فاکتورهای کلیدی در قیمت پلیت سیاه است که در کارخانجات تولید ورق این ابعاد و ضخامت ها با یکدیگر متفاوت هستند.
  2. قیمت جهانی فولاد و آهن، نرخ ارز و مرکز تولید پلیت از پارامترهای مؤثر بر قیمت ورقها است.
  3. نوع استاندارد، هزینه های مربوط به حمل و نقل و مرکز فروش پلیت نیز از دیگر موارد است.
  4. یک مرکز تخصصی و معتبر در تهیه و خرید ورقهای آهن سیاه با بهترین قیمت نقش تعیین کننده ای دارد.

خرید ورق سیاه با بهترین قیمت

خدمات مجموعه آراز لیزر از سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را آغاز کرده و با بیش از ۱۲ سال تجربه در این صنعت بزرگ همواره جز بهترین خدمات رسانان و تولیدکنندگان بوده است. با ورود تکنولوژی جدید برش لیزری فایبر به ایران، این تکنولوژی روز دنیا، مجموعه آراز لیزر در جهت خدمات رسانی بهتر به مشتری های عزیز اقدام به خرید دستگاه برش لیزر فایبر نمود.

تماس با آرازلیزر: ۰۹۱۴۳۰۲۱۹۶۳

از جمله فعالیت های این مجموعه در زمینه طراحی و برش قطعات پیچیده صنعتی خورو و تراکتورسازی، دستگاه های ماشین آلات سنگین، طراحی و برش انواع درب ورودی فلزی، ورق لیزری، پنل های دکوراتیو لیزری، طراحی و برش لیزری قطعات هود، پکیج و آسانسور می باشد. که تمامی این فعالیت ها توسط افراد با تجربه صورت می گیرد.

آراز لیزر
مجموعه آراز لیزر- خدمات برش لیزری فلزات - با ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×