لیزر صنعتی در صنعت مد

لیزر صنعتی در صنعت مد

دستگاه های لیزر صنعتی در صنعت مد و فشن

شاید وقتی اسم برش لیزر می آید هنوز ذهن به سراغ فلزات می رود. ولی صنعت لیزر خیلی فراتر رفته است. مثلا لیزر و دستگاه های لیزر صنعتی در صنعت مد و چرم خیلی وقت هست که وارد شده است و در طی سال های گذشته به سرعت رشد پیدا کرده است.

طی سالیان نزدیک به علت توانایی ‌های دستگاه های لیزر به خصوص در بخش پوشاک به دلیل سرعت، دقت، کیفیت و مهارت در کاهش هزینه ‌ها افزایش چشمگیری در میزان استفاده آن اتفاق افتاده است. ماهیت منحصر به فرد صنعت تولید پوشاک برای پیشرفت و همچنین ارائه محصولات جدید به توانایی های لیزر نیازمند است و اینگونه منجر به کاهش زمان و سرعت گرفتن روند کار می شود.

در ادامه این مطلب به بررسی کاربرد لیزر در صنعت مد و فشن در بخش ‌های مختلف آن و ویژگی و مزایای استفاده از دستگاه های لیزر صنعتی در این صنعت خواهیم پرداخت.

کاربرد لیزر در صنعت مد و فشن 

به عنوان یک فرآیند کاملاً نوین کاربرد های متعددی از لیزر در صنعت پوشاک وجود دارد. دستگاه های برش و حکاکی لیزری امروزه به طور فراوان در بسیاری از صنایع پوشاک و واحد های تولید پارچه و سایر صنایع نساجی و چرم کاربرد دارد.

لیزر صنعتی در صنعت مد

از جمله کاربرد لیزر صنعتی در صنعت مد

  • برش لیزری پارچه

درپارچه های مصنوعی و طبیعی برش لیزری لبه های کاملاً تکمیل شده و بی نقصی را ایجاد می‌ کند، زیرا لیزر لبه ها را ذوب می کند و مشکل ساییدگی که با روش های معمول برش در پارچه ایجاد می شود را برطرف کرده است.

در برش لیزری از لیزر برای برش پارچه در اشکال و الگوهای دلخواه استفاده می شود. در این فرآیند یک لیزر بسیار ظریف بر روی سطح پارچه متمرکز شده و دمای آن به طرز قابل توجهی افزایش می‌ یابد و با تبخیر پارچه برش انجام می‌ شود.

دستگاه های لیزر به دلیل سیستم های کامپیوتری، الگوهای دقیق و بی نقصی را روی پارچه ایجاد می ‌کنند. در برش پارچه باید دقت کرد که برش های تک لایه همیشه نسبت به برش چند لایه از پارچه سریع تر هستند.

مزایای برش لیزری پارچه

از جمله مزایای بی شمار برش لیزری پارچه عبارتند از:

  • دقت فوق‌ العاده و برش تمیز
  • لبه‌ های پارچه در این روش کاملاً مهر و موم شده و ساییدگی اتفاق نمی ‌افتد
  • طراحی در صنعت مد را آسان و بدون دردسر ساخته‌ است
  • می‌ توان از این روش برای برش مواد مختلف مانند: ابریشم، نایلون، چرمی و پلی استر و پنبه استفاده کرد
  • برش ‌ها بدون هیچ فشاری روی پارچه انجام می ‌شود زیرا اجزای دستگاه تماس فیزیکی با پارچه ندارند
  • هیچ علامت ناخواسته ‌ای بر روی پارچه باقی نمی ‌ماند به ‌خصوص در پردازش پارچه‌ های ظریف مانند ابریشم و توری
  • محو کردن جین با دستگاه لیزر

محو سازی و حکاکی بر روی جین در گذشته با روش ‌هایی مثل اسید شویی و سندپلاست صورت می گرفت. ولی در سال ۲۰۰۲ کاربرد حکاکی لیزری در طراحی ‌های جین معرفی شد و تا حالا این فناوری برای پردازش در جین بکار برده می شود.

در این فرآیند لیزر بر روی پارچه به حرکت در می آید. پرتو های لیزر شروع به تجزیه رنگ می کنند و ماده تنها در جایی‌ که پرتو بر روی پارچه تأثیر می ‌گذارد محو می ‌گردد و نفوذی به مناطق دیگر به‌ طور ناخواسته صورت نمی گیرد.

 از مزایای این روش حکاکی و محو شدگی جین با لیزر با محیط‌ زیست سازگار است.

  • کاربرد برش لیزری برای چاپ تی‌ شرت

برش و حکاکی لیزری تنها محدود به صنعت جین نمی ‌شود و کاربرد های نو آورانه ای در صنعت چاپ لباس نیز دارد. از برش لیزری غیر فلزات برای برش الگوهای چاپ بر روی فیلم ‌ها که در چاپ حرارتی کاربرد دارد استفاده می ‌شود. بدین‌گونه که الگوی چاپ ‌شده با دستگاه لیزر غیر فلزات بر روی یک فیلم برش داده می ‌شود. سپس می‌ توان بر روی هزاران قطعه قرار داد و رنگ ‌آمیزی کرد تا یک تصویر چاپی تمیز و با دقت ایجاد کرد.

  • پردازش چرم با دستگاه برش و حکاکی

مواد چرم طبیعی و مصنوعی  هم در صنعت مد و هم در صنعت خودروسازی استفاده می ‌شوند. جایی ‌که ممکن است برای ساخت کفش، کیف، لباس، صندلی ماشین و تزیینات داخلی و اتومبیل ‌های گران ‌قیمت استفاده شود.

 لیزرها از همان ابتدا برای فرآیند های تولید چرم بکار برده می‌شدند. به‌ خصوص برای حکاکی کد های ردیابی روی پوست حیوانات قبل ‌از دباغی.

 چرم را می ‌توان با سرعت بالا برش داد و طرح‌ های پیچیده و برش ‌های خاص در طراحی لباس کاربرد دارد را به ‌راحتی ایجاد کرد و ضایعات را به حداقل رساند.

 از حکاکی لیزری می ‌توان برای ایجاد الگو و طراحی‌ های پیچیده بر روی چرم استفاده کرد. هم چنین می‌ توان انواع لوگو و نام برند را بر روی محصولات چرمی همچون کیف، کفش، کمربند، دستکش و انواع پوشاک چرمی ایجاد کرد.

  • حکاکی لیزری کیف و کفش

یکی از اصلی ‌ترین پوشک در صنعت مد کفش و کیف است. یکی از راه‌ هایی که طراحان می‌ توانند محصولات خود را از سایر رقبا متمایز کنند استفاده از دستگاه ‌های برش و حکاکی برای تولید کفش است.

 شرکت ‌ها و برند های بزرگی همچون کانورس از تکنیک ‌های حکاکی لیزری برای تولید کفش ‌هایی که مختص به برندشان است استفاده می ‌کنند. از برش الگو بر روی برزنت و چرم گرفته تا برش لوگو و حکاکی آن بر روی محصول نهایی.

لیزر صنعتی در صنعت مد

مزایای استفاده از برش و حکاکی لیزری در صنعت مد و فشن

از آنجایی‌ که امروزه بزرگان صنعت مد و برند های مطرح و همچنین مصرف‌ کنندگان برش ‌های دقیق پارچه در انواع حالت های دقیق و ظریف نیاز دارند، برش پارچه با لیزر، برش بسیار دقیقی را بدون دخالت دست ممکن می سازد. به این ترتیب پوشاک تولید شده کاملاً تمیز و زیبا می شوند. پوشاک کیفیت بالائی خواهد داشت.

برش لیزری دقتی را مطرح می سازد که به وسیله دستگاه‌ های مکانیکی برش به‌ هیچ ‌عنوان نمی‌توان به آن دست پیدا کرد. همچنین سرعت تولید را بهبود می‌ بخشد. بسیار کاربردی ‌تر از دیگر دستگاه ها بوده و در تولید انبوه کاهش هزینه‌ ها نتیجه می سازد.

ویژگی‌ های کاربرد لیزر در صنعت مد

  • برای طیف گسترده ‌ای از پارچه ‌ها می توان از این روش استفاده نمود.
  • علامت‌گذاری و حکاکی لیزری و برش را در فقط در یک مرحله انجام می دهد.
  • ساییدگی مواد و پارچه وجود ندارد پس کالای تولیدی با کیفیت خواهد بود.
  • تمیز و بدون پرز.
  • فرایند ساده به دلیل انجام با کامپیوتر.
  • دقت بسیار بالا در خطوط برش
  • سرعت پردازش بالا
  • کاهش ضایعات و کاهش هزینه‌ ها
آراز لیزر
مجموعه آراز لیزر- خدمات برش لیزری فلزات - با ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×