مزایا و معایب برش لیزری

مزایا و معایب برش لیزری

مزایا و معایب برش لیزری چیست؟

اگر در زمینه تولید کار می کنید و در حال بررسی استفاده از برش لیزر در پروژه بعدی خود هستید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که مزایا و معایب برش لیزری چیست؟ آیا واقعا برش لیزری بهتر از برش سنتی با استفاده از قالب، پانچ و سایر ابزارهای مشابه است؟

برش لیزری اساسی ترین و پرکاربردترین فرآیند روی ورق فلزی است. برش لیزری به دلیل مزایای فراوانی که نسبت به روش های دیگر دارد، روش مورد استفاده برای تولید قطعات صنعتی فلزی است.

در عین حال جنبه های منفی و مثبت نیز دارد. بنابراین بیایید این ویژگی ها مزایا و معایب را با دقت بیشتری بررسی کنیم.

دلیل اینکه چرا مهندسان خدمات برش لیزری را ترجیح می دهند یک لیست طولانی از مزایای این کار است. از مزایای برش لیزری می توان به انعطاف پذیری، دقت، تکرارپذیری، سرعت، مقرون به صرفه بودن، کیفیت عالی، برش بدون تماس دستی، تطبیق پذیری و امکانات اتوماسیون اشاره کرد.

1. انعطاف پذیری

برش لیزری نیازی به تعویض ابزار برای هر برش جداگانه ندارد. همین چیدمان برای برش اشکال مختلف در ضخامت یکسان مناسب است. همچنین، برش های پیچیده هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.

2. برش های با دقت و درستی بالا

دقت یکی از مزایای اصلی برش لیزر در مقایسه با سایر روش های برش حرارتی است. برش لیزری از یک لیزر بسیار کوچک و قدرتمند استفاده می‌کند که یک پرتو نور متمرکز را به موادی که برش می‌دهد با دقت بسیار بالا می‌رساند. لیزر قدرتمند مواد را با دقت بی نظیری ذوب و تبخیر می کند، با تحمل معمولی 0.003 میلی متر تا 0.006 میلی متر، در اکثر موارد. در مقابل، کاتر پلاسما معمولاً دارای تحمل حدود 0.02 میلی متر است و برخی از ابزارهای برش قالب دارای تلورانس 1-3 میلی متر یا بیشتر هستند.

هنگامی که به دقت و دقت بسیار بالایی نیاز است، برش لیزری تقریباً همیشه بهترین انتخاب است. این یکی از دلایلی است که برش لیزر اغلب در صنعت هوافضا استفاده می شود، جایی که نوسانات بسیار کم است. در بیشتر موارد، چنین استاندارد بالایی به این معنی است که هیچ تلورانس اضافی مورد نیاز نیست.

3. تکرارپذیری

برش لیزری بسیار سریعتر از روش های برش مکانیکی سنتی است. به خصوص در مورد برش های پیچیده تر. هنگامی که آن را با سایر روش های برش حرارتی مانند برش پلاسما یا شعله مقایسه می کنیم، لیزر آنها را با سرعت و ضخامت معین برش می دهد.

4. اتوماسیون و برش بدون تماس دستی

این کار به نیروی انسانی کمی نیاز دارد زیرا ماشین آلات برش لیزری در حال حاضر خودکار هستند. در برش با لیزر فقط پرتو با مواد تماس پیدا می کند. اپراتور باتجربه دستگاه هنوز هم نقش زیادی در کیفیت نهایی دارد، اما سرعت برش و نیاز کم به کار دستی باعث کاهش هزینه ها نسبت به سایر روش های برش می شود.

5. زمان‌ تحویل در حداقل زمان

یکی از بهترین مزایای برش لیزری مقرون به صرفه بودن استفاده از برش لیزری حتی برای پروژه های محدود است. این به این دلیل است که یک برش لیزری از هیچ نوع ابزاری استفاده نمی کند که باید به صورت سفارشی برای پروژه شما ساخته یا اصلاح شود. همچنین دارای سطوح برش فیزیکی نیست که فرسوده شوند.
برای اجرای برش لیزری، تنها چیزی که نیاز دارید یک ورق فلزی، یک برش لیزری و یک طرح شماتیک است که بتوان آن را در رایانه بارگذاری کرد. این امر هزینه های کلی را حتی برای پروژه های دسته کوچک کاهش می دهد، به ویژه در مقایسه با ابزارسازی و ساخت سنتی.
ابزارهای لیزری همچنین دارای قطعات متحرک مکانیکی کمتری هستند که هزینه های نگهداری و عملیات را کاهش می دهد و به پایین نگه داشتن هزینه استفاده از یک شرکت برش لیزر کمک می کند.

6. کیفیت برش حتی برای برش های لیزری پیچیده

هیچ برشی برای دستگاه برش لیزری خیلی پیچیده نیست. لیزر پرقدرت را می توان برای کار بر روی بخش بسیار باریکی از مواد مورد استفاده قرار داد و باعث ایجاد لبه هایی کاملا صاف و صیقلی در حال برش می شود.
یا نقشه و طرح مناسب، می توان از برش لیزری برای ایجاد سریع و آسان حتی پیچیده ترین هندسه ها و برش ها را با دقت بی نظیر و سطوحی صاف و عالی استفاده کرد.

7. استفاده حداکثری از ورق با ضایعات کمتر

یکی دیگر از مزایای برش لیزری این است که می تواند از درصد بسیار بالایی از مواد ورق شما استفاده کند. با تودرتو کردن برش ها به درستی، یک برش لیزری می تواند تعداد اجزا و قطعات قابل استفاده را از هر ورق ماده به حداکثر برساند.
باز هم، این منجر به کاهش هزینه های کلی پروژه شما و زمان تحویل سریعتر می شود. زمان کمتری برای تعویض ورق های جدید مواد لازم است و مواد خام کمتری در فرآیند ماشینکاری و برش هدر می رود.

8. تطبیق پذیری فوق العاده بر روی هر ماده ای

وقتی صحبت از مزایای برش لیزری می شود، تطبیق پذیری یکی از مهمترین جنبه های برش لیزری است. یک دستگاه برش لیزری را می توان برای انجام کارهای مختلف پیکربندی کرد. البته توانایی برش برخی از این مواد به قدرت دستگاه شما بستگی دارد. لیزرها را می‌توان برای سوراخ‌کاری، علامت‌گذاری و حکاکی بدون نیاز به تعویض یا تعویض ابزار استفاده کرد.

نه تنها این، بلکه برش لیزری را می توان تقریباً بر روی هر ماده ای استفاده کرد. از فلزات آهنی مانند فولاد ضد زنگ گرفته تا مس، آلومینیوم، برنج و حتی مواد دیگر مانند کامپوزیت ها، چوب، پلاستیک و حتی برخی از انواع منسوجات. برش لیزری برای برش تقریباً هر چیزی قابل استفاده است.
در حالی که لیزرها معمولاً برای فلزات بسیار ضخیم مناسب نیستند، جایی که ممکن است جت آب یا برش پلاسما توصیه شود، تطبیق پذیری برش لیزری آن را به بخش مهمی از این دستگاه مدرن تبدیل می کند.

9. صاف و صیقلی بودن سطوح حتی با ورق نازک

یک تصور غلط رایج در مورد برش لیزری این است که حرارت زیاد باعث اعوجاج و تاب برداشتن زیادی می شود. اما این درست نیست. ناحیه متاثر از حرارت برش لیزری در واقع بسیار کوچک است و معمولاً هیچ مشکلی در تحمل قطعه یا جزء ایجاد نمی کند.
به همین دلیل، لیزرها در واقع برای برش مواد بسیار نازک ایده آل هستند. لیزر آنقدر سریع مواد را برش می‌دهد که بیش از حد داغ و تار نمی‌شود.

10. مصرف برق کم

لیزر مورد استفاده برای برش مواد انرژی بسیار کمی مصرف می کند. برش های لیزری هیچ قسمت متحرک دیگری ندارند. بر خلاف پرس ها و برخی ابزارهای برش دیگر که برای ایجاد نیروی برش با استفاده از قالب فیزیکی به انرژی بسیار زیادی نیاز دارند.
به عنوان مثال، یک برجک پانچ ممکن است تا 36 کیلووات انرژی در صورت استفاده با ظرفیت کامل مصرف کند. در مقابل، برش‌های لیزری به ندرت به بیش از 10 کیلووات انرژی نیاز دارند – حتی زمانی که از آنها برای برش مواد بسیار ضخیم و بازتابنده مانند آلومینیوم استفاده می‌شود.
این به کاهش هزینه های کلی کمک می کند و همچنین تأثیر کلی دستگاه های برش لیزر را بر محیط زیست کاهش می دهد.
ما در برش لیزری فلزات تخصص داریم و خوشحال می شویم که خدمات خود را با جزئیات بیشتر با شما در میان بگذاریم. مجموعه آراز لیزر با در اختیار داشتن 2 دستگاه قدرتمند برش لیزر فایبر، پروژه‌هایی را در هر اندازه‌ای و با هر حجمی می‌پذیرد.
وقتی مجموعه آراز لیزر را برای برش لیزری ورق های فلزی خود انتخاب می‌کنید، می‌توانید از همکاری با ما رضایت کامل را داشته باشید. پس منتظر نباش برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09143021963 آقای مهندس اشکی تماس بگیرید!
مزایا و معایب برش لیزری
مزایا و معایب برش لیزری

معایب برش لیزر چیست؟

برش لیزری معمولاً در محیط های صنعتی بزرگ برای برش موادی مانند فلز و پلاستیک استفاده می شود. برای ذوب یا سوزاندن مواد از لیزر استفاده می کند که معمولاً توسط رایانه هدایت می شود. اگرچه می تواند برش با کیفیت ایجاد کند و بسیار دقیق است، فرآیند برش لیزر دارای معایبی نیز است.

1. دودهای خطرناک

یکی از مزایای برش لیزری مناسب بودن آن برای برش مواد مختلف است. در عین حال، روش برش حرارتی باعث ذوب شدن مواد و در نتیجه انتشار گازها و دودهای خطرناک می شود. این مورد به ویژه هنگام برش پلاستیک صادق است. بنابراین یک سیستم تهویه خوب، اما اغلب پرهزینه، لازمه یک محیط کار ایمن است.

2. محدودیت های ضخامت مواد

فرآیند برش لیزری را نمی توان برای انواع فلزات استفاده کرد. مس و آلومینیوم را نمی توان با لیزر برش داد زیرا ضخیم هستند و نور زیادی را منعکس می کنند. مواد شکننده و شفاف مانند شیشه و کریستال نیز قابل برش نیستند.

در مقایسه برش لیزری با سایر روش های برش حرارتی، برش صفحات بسیار ضخیم مناسب نیست. بیشترین ضخامت مناسب به ماشین آلات موجود و دانش موجود بستگی دارد. به طور متوسط، شرکت های تولید فلز تمایل به برش لیزری فلز تا 15 یا 20 میلی متر دارند.

3. مصرف انرژی

انرژی زیادی برای کارکردن برش لیزری مورد نیاز است. مقدار دقیق انرژی مصرفی به نوع لیزر، میزان برش، ضخامت ماده و سرعت برش بستگی دارد. با این وجود، مقدار زیادی از توان به خصوص در کاربردهای صنعتی استفاده می شود.

4. نرخ های تولید

در حالی که برش لیزری یک فرآیند سریع است، سرعت تولید همیشه آنقدر ثابت نخواهد بود. این بستگی به نوع لیزر، ضخامت مواد و نوع مواد خواهد داشت.

5. نیاز به تخصص

همانطور که قبلاً گفتیم، یک اپراتور متخصص برای استفاده حداکثری از پتانسیل یک برش لیزری ضروری است. راه اندازی مناسب اطمینان حاصل می کند که کیفیت برش مطابق با استانداردی است که مردم از این فناوری انتظار دارند.

6. هزینه های اولیه

قیمت دستگاه برش لیزری می تواند به بیش از 2 میلیارد تومان برسد. هزینه لیزرها در مقایسه با واترجت یا برش پلاسما دو برابر بیشتر است. اگرچه هزینه های جاری و کارایی آن را در دراز مدت جبران می کند، سرمایه گذاری اولیه هنوز بسیار زیاد است.

آراز لیزر
مجموعه آراز لیزر- خدمات برش لیزری فلزات - با ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×