جوشکاری لیزری و مزایای آن

جوشکاری لیزری

برخی صنایع همچون ساخت درب و فلزات ، نیازمند فناوری جوشکاری لیزری هستند . آرازلیزر خدمات جوشکاری را به طور کامل و حتی با قابلیت سفارشی سازی ، ارائه می دهد . از مزایای این فناوری می توان به تجهیزات ساده جوشکاری و کیفیت عالی محصول نهایی اشاره کرد .

جوشکاری لیزری و مزایای آن

در جوشکاری لیزر از یک پرتو لیزر با دقت بالا برای ذوب فلزات و ترموپلاستیک ها استفاده می شود . این فرآیند اغلب به صورت خودکار انجام می شود و امکان جوشکاری بالا را فراهم می کند . در واقع جوشکاری لیزری یا جوشکاری با پرتو لیزر (LBW) فرآیندی است که از یک منبع گرمای متمرکز به شکل لیزر برای ذوب مواد استفاده می‌کند که در حین سرد شدن با هم ذوب می‌شوند . این یک فرآیند همه کاره است زیرا می تواند مواد نازک را با سرعت های جوشکاری سریع جوش دهد در حالی که برای مواد ضخیم تر ، جوش های باریک و عمیق را انجام می دهد . در حالی که هزینه تجهیزات جوش لیزری بیشتر از فرآیندهای جوشکاری سنتی است ، هزینه های عملیاتی آن کمتر است زیرا لزوماً به مواد پرکننده اضافی و پس پردازش نیاز ندارد . همچنین سرعت بالای جوشکاری در خدمات جوش لیزر امکان تولید قطعات بیشتری در ساعت را فراهم می کند .

مزایا

  • کیفیت عالی به لطف ورودی حرارت کم و کنترل دقیق توان لیزری
  • عمق جوش زیاد که منجر به جوش های با استحکام بالا می شود
  • این فرآیند سریع است که امکان هزینه های واحد پایین را فراهم می کند
  • تجهیزات ساده جوشکاری امکان جوشکاری لیزری را در شرایط خاص فراهم می کند
  • به ترکیب مواد جوشکاری اجازه می دهد که روش های دیگر نمی توانند به یکدیگر متصل شوند
جوشکاری
برای دریافت خدمات جوشکاری و آهنگری مد نظرتان ، می توانید از آراز لیزر بهره ببرید . انواع خدمات جوشکاری و آهنگری …

انواع لیزر برای جوشکاری

سه نوع اصلی لیزر برای فرآیند جوشکاری لیزر استفاده می شود :

  1. لیزر گازی (CO2) : منبع لیزر CO2 مخلوطی از گازهاست که CO2 جزء اصلی آن در کنار نیتروژن و هلیوم است ، این لیزرها می توانند در حالت پیوسته یا پالسی با جریان کم و ولتاژ بالا کار کنند تا مولکول های گاز را تحریک کنند . لیزر های دی اکسید کربن در شرایط خاص نیز استفاده می شوند ، مانند جوشکاری لیزر دو پرتو ، که در آن دو پرتو به صورت پشت سر هم یا کنار هم قرار می گیرند .
  2. لیزر حالت جامد : لیزر های حالت جامد از فناوری حالت جامد پمپ شده دیودی (DPSS) برای پمپاژ سنگ معدنی مانند یاقوت ، شیشه یا ایتریم ، آلومینیوم و گارنت (YAG) یا کریستال ایتریم وانادات (YVO4) با دیود لیزر برای تولید پرتو های لیزر استفاده می کنند . این لیزر ها در حالت موج پیوسته یا پرتو پالسی کار می کنند . حالت پالسی اتصالاتی شبیه به جوش نقطه ای اما با نفوذ کامل ایجاد می کند .
  3. لیزر فیبر : لیزرهای فیبر نوع جدیدتری از لیزرهای حالت جامد هستند که قدرت بیشتر ، کیفیت بهتر و عملکرد ایمن تری را ارائه می دهند . در لیزرهای فیبر ، پرتو لیزر زمانی ایجاد می شود که فیبر نور خام دیودهای لیزر پمپ را جذب کند . برای دستیابی به این تحول ، فیبر نوری با عنصر کمیاب خاکی دوپ شده است . با استفاده از عناصر دوپینگ مختلف می توان پرتوهای لیزر با طیف وسیعی از طول موج ایجاد کرد و این باعث می شود لیزر های فیبر برای کاربردهای مختلف از جمله جوشکاری لیزری و برش لیزری مناسب باشند . ورق برش لیزری حاصله از این لیزر بسیار دقیق تر از انواع دیگر می تواند باشد .

سرعت و انعطاف پذیری بالای جوش لیزری

جوشکاری لیزری یک تکنیک بسیار سریع است . بسته به نوع و قدرت لیزر مورد استفاده ، مواد با مقطع نازک را می توان با سرعت چند متر در دقیقه جوش داد . بنابراین لیزر ها برای کار در محیط های خودکار با بهره وری بالا بسیار مناسب هستند . برای مقاطع ضخیم تر ، افزایش بهره وری نیز می تواند حاصل شود زیرا فرآیند جوشکاری سوراخ کلید لیزری می تواند یک اتصال را در یک پاس تکمیل کند که در غیر این صورت به چندین پاس با تکنیک های دیگر نیاز دارد . جوشکاری لیزر تقریباً همیشه به‌ عنوان یک فرآیند خودکار انجام می‌ شود و پرتوهای ارسالی فیبر نوری از لیزرهای Nd:YAG ، دیود ، فیبر و دیسک به‌ ویژه به راحتی از راه دور و با استفاده از سیستم‌ های تحویل رباتیک چند محوره دستکاری می‌شوند و منجر به یک فرآیند تولید هندسی انعطاف‌ پذیر می‌شود . مقاله ی ( جوشکاری لیزر فیبر: مزایا، سیستم ها و کاربردها ) می تواند سرعت و انعطاف جوشکاری لیزر را توضیح دهد .

آراز لیزر
مجموعه آراز لیزر- خدمات برش لیزری فلزات - با ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×