مزایا و معایب ورق لیزری

مزایا-و-معایب-ورق-لیزری

امروزه ورق برش لیزری در بسیاری از صنایع استفاده می شوند ، به همین دلیل مزایا و معایب ورق لیزری بسیار مورد توجه واقع شده است . از مزایای ورق لیزری می توان به ؛ انعطاف پذیری و دقت بالای آن اشاره کرد . از معایب این فناوری و محصولات آن نیز می توان به ؛ ضخامت مواد محدود و مصرف بالای انرژی برق اشاره کرد .

مزایا و معایب ورق لیزری

دلیل اینکه مهندسان خدمات برش لیزری را ترجیح می دهند به دلیل لیست طولانی مزایایی است که ارائه می دهد . از مزایای برش لیزری می توان به ؛ انعطاف پذیری ، دقت ، تکرارپذیری ، سرعت ، مقرون به صرفه بودن ، کیفیت عالی ، برش بدون تماس ، تطبیق پذیری و امکانات اتوماسیون است . اما فناوری برش لیزری ، معایبی نیز دارد که نسبت به مزایا بسیار کمتر می باشد اما در این میان سبب کم شدن محبوبیتش نیز می شود . مزایا و معایب ورق لیزری هر دو در تصمیم گیری برای استفاده در صنایع موثرند . در حالت کلی بسیاری از برش های لیزری فقط برای برش نیستند ، علامت گذاری لیزری نیز راه دیگری برای استفاده از این ماشین هاست . همچنین علامت گذاری در هنگام تولید محصولات ورق برش لیزری کاربرد زیادی دارد . سر برش لیزری استاندارد نمی تواند برای جوشکاری استفاده شود و سر جوش لیزری نمی تواند سرعت برش و کیفیت مورد نیاز برای برش را برآورده کند . این فناوری برای انواع پروفایل ها مناسب است ، برش لیزری لوله می تواند این فرآیند را روی هر چیزی از بخش های جعبه گرفته تا کانال های باز انجام دهد . 

مزایا

  • تکرارپذیری : +/- 0.05 میلی متر قطعاتی را تضمین می کند که تقریباً مشابه یکدیگر هستند .
  • برش بدون تماس : در صورت برش لیزر فقط پرتو با مواد تماس پیدا می کند. بنابراین، هیچ اصطکاک مکانیکی که بتواند ابزار را بپوشاند وجود ندارد .
  • انعطاف پذیری : برش لیزری نیازی به تعویض ابزار برای هر برش جداگانه ندارد. همین تنظیمات برای برش اشکال مختلف در ضخامت یکسان مناسب است. همچنین برش های پیچیده هیچ مشکلی ایجاد نمی کند .
  • دقت و درستی : دقت یکی از مزایای اصلی برش لیزر در مقایسه با سایر روش های برش حرارتی است. دقت +/–0.1 میلی متر فرصتی برای دستیابی به دقت بالا بدون هیچ گونه عملیات پس از آن می دهد . در بیشتر موارد، چنین استاندارد بالایی به این معنی است که هیچ تلورانس اضافی مورد نیاز نیست . مزایا و معایب ورق لیزری هر دو در انتخاب این فناوری و محصولات آن موثرند .
  • سرعت : برش لیزری بسیار سریعتر از روش های برش مکانیکی سنتی است. به خصوص در مورد برش های پیچیده تر. هنگامی که آن را با سایر روش های برش حرارتی مانند برش پلاسما یا شعله مقایسه می کنیم، لیزر آنها را با سرعت تا ضخامت معینی که حدود 10 میلی متر است، ضرب می کند. با این حال، نقطه مزیت دقیق به قدرت برش لیزری خلاصه می شود .
  • اتوماسیون : این کار به نیروی انسانی کمی نیاز دارد زیرا ماشین آلات برش لیزری معاصر بسیار خودکار هستند. یک اپراتور باتجربه هنوز هم نقش زیادی در کیفیت نهایی دارد، اما سرعت برش و نیاز کم به کار دستی باعث کاهش هزینه ها نسبت به سایر روش های برش می شود. بسیاری از ماشین‌ها حتی دارای سیستم تغذیه و همچنین نوار نقاله‌های بعدی هستند. البته چنین تنظیماتی برای دستگاه برش لیزری با قیمت بالاتری ایجاد می کند .
  • کیفیت : با استفاده از تنظیمات مناسب، برش های لیزری فقط یک سوراخ کوچک باقی می گذارند. اغلب حتی نیازی به حذف آن نیست. البته بستگی به جنس، ضخامت و عوامل دیگر دارد. مزیت دیگر داشتن یک منطقه کوچک تحت تأثیر گرما است. همانطور که ریزساختار در امتداد HAZ تغییر می کند، یک ناحیه کوچکتر HAZ منجر به قطعات قابل پیش بینی و قابل اعتمادتر می شود .
  • تطبیق پذیری : این احتمالاً یکی از مهمترین جنبه های عظمت برش لیزری است. تطبیق پذیری به دو صورت خود را نشان می دهد. برش لیزری برای بسیاری از مواد مختلف مناسب است . از جمله آنها می توان به فلزات مختلف، اکریلیک، ام دی اف، چوب، کاغذ و غیره اشاره کرد. یک دستگاه را می توان برای انجام کارهای مختلف پیکربندی کرد. البته توانایی برش برخی از این مواد به قدرت دستگاه شما بستگی دارد . قیمت ورق لیزری نیز بر اساس سختی پروژه می تواند متفاوت باشد .
مزایا و معایب ورق لیزری
پنل های دکوراتیو در هر رنگ و طرح دلخواه و از مواد دلخواه تولید می شوند ، قیمت پنل دکوراتیو نیز بر اساس سختی و زمان …

معایب

فناوری برش لیزری در بسیاری از صنایع بکار می روند ، چرا که بیشتر از معایب ؛ مزایای منحصر بفرد خود را دارند . در حالت کلی مزایا و معایب ورق لیزری هر دو مطرح اند و از این فناوری در تولید ورق های لیزری با طرح های مختلف استفاده می شود . از معایب ورق لیزری می توان به موارد زیر اشاره کرد .

  • خطر : لیزر می تواند باعث سوختگی شدید یا بدتر شود .
  • مصرف برق : برش لیزری مقدار زیادی انرژی مصرف می کند .
  • نرخ تولید : نرخ ها با انواع مواد و ضخامت های مختلف متفاوت است .
  • دودهای سمی : مواد خاصی دود خطرناک تولید می کنند. بنابراین، تهویه مورد نیاز است .
  • پارامترهای فرآیند : فرآیند باید اصلاح شود، در غیر این صورت ممکن است تغییر رنگ یا سوختن رخ دهد .
  • تعمیر و نگهداری : برخی از فناوری های لیزر مانند CO2 هزینه های قابل توجهی برای تعویض مکرر قطعات دارند .
  • ضخامت مواد محدود : لیزرها به ضخامتی که می توانند برش دهند محدود هستند. حداکثر معمولاً 25 میلی متر است .
  • هزینه : هزینه زیادی برای تجهیزات برش لیزری مورد نیاز است ، به ویژه در مقایسه با فناوری های جایگزین مانند برش شعله یا پلاسما .

ورق لیزری با طرح سفارشی شما

همانطور که می دانید فناوری برش لیزری ، قابلیت سفارشی کردن محصول مورد نظر را نیز دارد . امروزه انواع درب های لیزری طرح دار بسیار ترند شده اند و در طرح های متنوع و سفارشی تولید و طراحی می شوند ، آراز لیزر با تولید انواع ورق های لیزری در طرح های مختلف توانسته زیبایی ، استحکام و ظرافت را در محصولات برش لیزری به نمایش گذاشته و طرفداران زیادی جذب کند . با وجود پرطرفدار بودن محصولات ایجاد شده با برش لیزری ، مزایا و معایب ورق لیزری برای طرفداران و علاقمندان مطرح می باشد . مقاله ی ( برش لیزری – فرآیندهای برش ) می تواند ویژگی های مهم ورق لیزری را به شما توضیح دهد .

آراز لیزر
مجموعه آراز لیزر- خدمات برش لیزری فلزات - با ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×